Lärdomar och tankar för veckan 24-28 januari 2011

Global talangpool, check. Men var är brudarna?

Veckans första föreläsning var för en grupp studenter på Masters-nivå på KTH, som lär sig om global leverans av IT-tjänster (Global Delivery), i en kurs där IBM bidrar med material och föreläsare.  Lärorikt för mig, för man lär sig aldrig så mycket som när man skall undervisa andra.

Liksom förra gången jag talade på en högre IT-utbildning på ett svenskt universitet, så var även studenterna extremt globala. Vi pratar mycket om kulturförståelse i kursen, och jag blir direkt påmind om hur viktigt det är i ett samtal efter föreläsningen då den jag talar med visar att han förstår genom att ivrigt skaka på huvudet.  Att se ut över klassrummet var som att titta ut över ett tvärsnitt av ett globalt integrerat företag som IBM, med alla möjliga bakgrunder  och kulturer, men med ett tråkigt undantag: av kanske 25 studenter var det en enda tjej. Åtminstone på IBM i USA stöter jag ofta på mycket duktiga tjejer, på väg upp i en teknisk karriär, så där har vi en del kvar att göra i Sverige.

Jag behöver bli mer social på social konferens

Ingen önskade mig ”Live Long and Prosper” på konferensen om sociala medier internt i organisationen, men som vanligt blev det mycket intressanta diskussioner under fikapaus och vid drinken efter första dagens konferensande. Några lärdomar från konferensen: Yammer är ett verktyg jag bör sätta mig in i, och framför allt förhållandet säkerhet/integritet vid betaltjänst och gratistjänst. @kommunchef hade många intressanta insikter i hur livet på tungan på sociala medie-vågen kan se ut i den offentliga sektorn. Hans tre regler för att tala på konferens inkluderade ersättning för kostnader (så att inte ”hans” kommunmedborgare betalade) och ett krav att få utsända vad han sa. Fullständig transparens (och vidhängande krav på ärlighet) och kunskapsspridning i ett.

För några år sedan var ett mycket socialt intranät som IBMs i princip okänt i Norden, och nu verkar åtminstone Tieto ha ett som verkar riktigt sofistikerat och välanvänt av cheferna. Skall man vara liite elak, så är det väl att en genomflygning med den läckra organisationsnavigatorn visade idel vita män i (nästan) alla rutor. Jag håller helt med Alexander Bard i hans suveräna dragning, att mångfald ger styrka.

Jag inser också att jag måste förbättra min coktail-fjärilsförmåga – man skall inte stå och prata med samma personer för länge, även om det är (och det var det) mycket trevliga och bra diskussioner, utan man måste flyga lite från blomma till blomma för att rätt utnyttja ett av de få tillfällen man har att mötas IRL. Jag missade att prata med bland annat @AsaBackman tack vare mina bristande sociala talanger…

En extremt uppfriska fläkt var Fredrik från Skånemejerier, som levde efter devisen att det måste hända något, och det snabbt. Ett utmärkt exempel var att när han fick frågan vilken färgskala som skulle användas i systemet, så tog han en förpackning creme fraiche från hyllan och sa följ den här burkens utseende. Det visar tre saker: fatta beslut, snabbt, fokusera inte för mycket på sådant som egentligen inte är viktigt och som enkelt kan ändras utan större förluster, och en intiutiv känsla att någon har faktiskt redan ägnat problemet en tanke, och därför ser den här burken ut så här, och då kan det inte vara helt fel.

Uppdaterat: Glömde lägga med länk till Gustav Jonssons eminenta anteckningar från konferensen.

One response to “Lärdomar och tankar för veckan 24-28 januari 2011

  1. Pingback: Tweets that mention Lärdomar och tankar för veckan 24-28 januari 2011 | Kopplat och tän(k)t -- Topsy.com

Kommentera

