Dåliga tjänstesystem – Telias digital-TV och bredband

Bostadsrättsföreningen där ett äldre par i vår bekantskapskrets bor skulle byta ut sitt TV-system efter att ha haft ett föreningsgemensamt satellitsystem i många år.

De tog en lösning från Telia som skulle ge dem både bredband med hög kapacitet (”upp till 100Mbit”), och digital-TV i boxar kopplade till bredbandet.

Föreningen är ”mogen”, så de flesta visste nog inte vilka frågor man borde ställa, och Telia är ju ett känt varumärke (och ”Televerket kan man ju lita på…”).

Jag har fascinerat stått vid sidan av och sett på, och tipsat mannen i huset om hur hans tekniska lösning borde se ut. Jag har sedan gammalt utrustning för att testa Ethernet-kablage, så han kunde långt i förväg bygga upp ett robust kablage, med fasta kontakter på väggarna och snygg dragning av sladdar, för som de flesta ville paret kunna se TV i mer än ett rum, kunna sätta en trådlös router i mitten av huset (och inte nere i källaren där telefonsladdarna/fibern kommer in i huset) o s v.

De andra i föreningen har förlitat sig på lösningar och installatörer ditdragna av Telia. De har fått kabelhärvor som hänger fritt, något som ser ut ungefär som om en elektriker inte skulle sätta upp kontakter på väggen utan lägga in lösa sladdar i väggarna som här och där kom ut på golvet och där ha en kontakt som på en förlängningssladd… De har blivit rekommenderade apparatskåp, och till sin förvåning upptäckt att de fått betala 5000 kronor för ett enkelt plåtskåp helt utan hyllor…

Men detta är bara början på eländet. Det naturliga i en modern uppsättning av TV tycker jag är att man har möjlighet att spela in TV. De flesta har video-apparater de är vana att använda, och ett bra alternativ vore boxar med inbyggd hårddisk och möjlighet att spela in och spola. Här visade dock Telia sitt sanna jag…

När folk i föreningen önskade boxar med inspelningsmöjlighet så fick de till svar: Nej, det går inte. Det är ju förbjudet med fildelning(!). Och eftersom systemet är försett med centralstyrda lösenord så kan de enskilda användarna inte uppgradera till en inspelningsbar box på egen hand.

Min bekant beställde två boxar: en för TVn och en för videon. Det var inga problem. Att få två boxar alltså. Den första lilla utmaningen var att bägge boxarna gick på samma IR-kanal på fjärrkontrollen (och det gick inte att justera), så han blev rekommenderad en high-techlösning: en gammal videokassett som han ställer framför den box han för tillfället inte vill styra…

När han sen begärde hjälp med hur han skulle koppla in dem för att kunna spela in på en kanal och titta på en annan fick han svaret att det går inte. Absolut inte. Vilket naturligtvis var skitsnack eftersom boxarna kan visa varsin kanal samtidigt. Men hur de skulle kopplas för att det skulle komma in signal i videon under inspelning, och ut signal ur videon vid uppspelning var alldeles för svårt för experten Telia att berätta för en 70-åring så det var lättare att bara hävda att det inte går. (Jag fixade det på 10 minuter, inte så lite på örat efter en härlig middag, så sååå svårt kan det inte vara…)

Det finns ingen kommunikationsmöjlighet mellan TV/Video och boxen, så även om videon hade haft ett sätt att berätta för boxen vilken kanal den borde ställa in, så har boxen (återigen enligt Telia) ingen möjlighet att ta emot denna information. Så nu kan våra bekanta spela in EN kanal i taget genom att ställa in den på boxen (gäller att komma ihåg att flytta den där kassetten först), och sedan programmera videon att spela in från ”video-ingång två”.

Naturligtvis ger bredbandet inga 100Mbit per sekund (som ”utlovat”),  trots att det med åldersprofilen i föreningen inte direkt är några stora fildelare som lastar ner det, men det är i alla fall hyfsat snabbt. (De har peakat närmare 60 Mbit, om jag minns rätt, och det är ju ”bara” 40% för lite).

Reflektion
Man hör ju ibland om brottslingar som specialiserar sig på äldre och sårbara. Tyvärr smakar hela denna affär likadant. Telia har gett föreningen dåliga råd, usel installation, direkt felaktig kundsupport, dålig teknisk lösning utan inspelningsmöjlighet och med total inlåsning, och ett service-system som kräver en lång lista med steg för en så enkel sak som att spela in ett program på en video. Jag blir kallsvettig när jag tänker på hur jobbigt detta måste vara för dem som inte kan ringa sin ”Civilingenjör i Elektroteknik, med kablagetestare och gadgetglädje” till bekantför att reda ut skitsnacket och den tekniska lösningen.

Om man levererar totallösningar för service till konsumenter får man inte vara så här amatörmässig på alla nivåer…

Lurade

Bostadsrättsföreningen där mina svärföräldrar bor skulle byta ut sitt TV-system efter att ha haft ett satellitsystem i

många år.

De tog en lösning från Telia som skulle ge dem både bredband med hög kapacitet (”upp till 100Mbit”), och digital-TV i

boxar kopplade till bredbandet.

Föreningen är ”mogen”, så de flesta visste nog inte vilka frågor man borde ställa, och Telia är ju ett känt varumärke

(och ”Televerket kan man ju lita på…”).

Jag har fascinerat stått vid sidan av och sett på, och tipsat svärfar om hur hans tekniska lösning borde se ut. Jag har

sedan gammalt utrustning för att testa Ethernet-kablage, så han kunde långt i förväg bygga upp ett robust kablage,

med fasta kontakter på väggarna och snygg dragning av sladdar, för som de flesta vill svärföräldrarna kunna se TV i

mer än ett rum, kunna sätta en trådlös router i mitten av huset (och inte nere i källaren) o s v.

De andra i föreningen har förlitat sig på lösningar och installatörer ditdragna av Telia. De har fått kabelhärvor som

hänger fritt,. Det är ungefär som att en elektriker inte skulle sätta upp kontakter på väggen utan lägga in lösa sladdar i

väggarna som här och där kom ut på golvet och där ha en kontakt som på en förlängningssladd…

Men detta är bara början på eländet. Det naturliga i en modern uppsättning av TV tycker jag är att man har möjlighet att

spela in TV. De flesta har Video-apparater de är vana att använda, och ett bra alternativ vore boxar med inbyggd

hårddisk och möjlighet att spela in och spola. Här visade dock Telia sitt sanna jag…

När folk i föreningen önskade boxar med inspelningsmöjlighet så fick de till svar: Nej, det går inte. Det är ju förbjudet

med fildelning(!). Och eftersom systemet är försett med centralstyrda lösenord så kan de enskilda användarna inte

uppgradera till en inspelningsbar box på egen hand.

Svärfar beställde två boxar: en för TVn och en för Videon. Det var inga problem. Att få två boxar alltså. Den första lilla

utmaningen var att bägge boxarna gick på samma IR-kanal på fjärrkontrollen (och det gick inte att justera), så han blev

rekommenderad en high-techlösning: en gammal videokassett som han ställer framför den box han för tillfället inte vill

styra…

När han sen begärde hjälp med hur han skulle koppla in dem för att kunna spela in på en kanal och titta på en annan

fick han svaret att det går inte. Absolut inte. Vilket naturligtvis var skitsnack eftersom boxarna kan visa varsin kanal

samtidigt. Men hur de skulle kopplas för att det skulle komma in signal i videon under inspelning, och ut signal ur

videon vid uppspelning var alldeles för svårt för experten Telia att berätta för en 70-åring så det var lättare att bara

hävda att det inte går. (Jag fixade på 10 minuter, inte så lite på örat efter en av svärföräldrarnas härliga middagar, så

sååå svårt kan det inte vara…)

Det finns ingen kommunikationsmöjlighet mellan TV/Video och boxen, så även om videon hade haft ett sätt att berätta

för boxen vilken kanal den borde ställa in, så har boxen (återigen enligt Telia) ingen möjlighet att ta emot denna

information. Så nu kan svärföräldrarna spela in EN kanal i taget genom att ställa in den på boxen (gäller att komma

ihåg att flytta den där kassetten först), och sedan programmera videon att spela in från ”video-ingång två”.

Naturligtvis ger bredbandet inga 100Mbit per sekund (som ”utlovat”),  trots att det med åldersprofilen i föreningen inte

direkt är några stora fildelare som lastar ner det, men det är i alla fall hyfsat snabbt.

Reflektion
Man hör ju ibland om brottslingar som specialiserar sig på äldre och sårbara. Tyvärr smakar hela denna affär likadant.

Telia har gett föreningen dåliga råd, usel installation, direkt felaktig kundsupport, dålig teknisk lösning utan

inspelningsmöjlighet och med total inlåsning, och ett service-system som kräver en lång lista med steg för en så enkel

sak som att spela in ett program på en video. Jag blir kallsvettig när jag tänker på hur jobbigt detta måste vara för dem

som inte kan ringa sin ”Civilingenjör i Elektroteknik, med kablagetestare och gadgetglädje” till svärson för att reda ut

skitsnacket och den tekniska lösningen.

Om man levererar totallösningar för service till konsumenter får man inte vara så här amatörmässig på alla nivåer…

3 responses to “Dåliga tjänstesystem – Telias digital-TV och bredband

  1. Jörgen Berglund

    Hej du!

    Jo, kan bara instämma. Nämnda leverantörs helpdesk är tyvärr inte värd vatten. Jag har för dryga året implementerat deras lösningar hos 50 grannar, men hade det inte varit för mitt teknikkunnande/intresse så hade nog inte många kommit igång. Ett av de första problemen när folk ville skaffa TV (som inte ingick i det gemensamma grundutbudet) var att de inte kunde hitta adressen alls och fick beskedet att ”ni har nog inte bredband från oss”, trots att man kört på Internet och telefoni i ett antal månader… och ja, jag väntar fortfarande på HD-sändningarna och inspelbara boxar… (Vill du har mer erfarenheter så hör av dig, även om de bäst avnjuts tekniker emellan över en pilsner eller två…)

  2. Hej! Det var en ren njutning att läsa om alla örfilar du ger Telia Digital TV. Är precis hemkommen från min handikappade syster som jag idag hjälpt att byta från ADSL till fiberLAN. I och med fibern även byte från fast TV till Telias alldeles förträffliga Digital TV (tills man behöver fråga supporten). Allt gick som smort, jag installerade ett parallellt trådlöst system för hennes iMac och det av Telia sålda Ruckus MediaFlex. Allt var igång på bara några minuter tills syrran sa:
    -Brorsan! Kan man spela in som vanligt nu med videon?
    Syrran spelar in sina favoritprogram medan hon är på dialys och tittar ifatt dessa på lediga stunder. Det fanns en VCR-scart så jag tryckte in videons scart där. Försökte hitta videokanalen på Digitalboxen (hittades inte). Jag ringde då Telias support och hamnade på plats 28 och ca 45 min väntetid. När jag till slut kom fram sade supporten att just de uppgifterna inte ingick i deras vanliga support utan att man var tvungen att ha Premium Support. Hade jag hetat Åke Jävel som seriefiguren hade jag sagt ”Jävelkuken”. Men man är ju härdad av Telias Good Will sedan flera år. Så jag ville bara säga att jag gärna tar en öl med er två och spyr skit över Telia😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s