Lite smolk i glädjebägaren

Bilden ägs av Tekniska Samfundet.

Tjejer som deltar i Tekniska Tjejrundan skruvar i bärbar dator. Bilden ägs av Tekniska Samfundet.

Den 26:e februari var en av årets höjdpunkter: Tekniska tjejrundan besökte IBM. Det är alltid hysteriskt roligt att se upptäckarglädjen hos tjejer som aldrig(?) fått rota runt i en dator tidigare. Jag drog min presentation ”Va, kan man vara tjej och jobba med tekniska saker?” med exempel från Ada Lovelace, via programmeringsteamet för ENIAC till min nuvarande toppchef, chefen för försäljning inom IBM: Ginni Rometty. Tyvärr upptäckte jag under genomgången av länkar jag brukar rekommendera som inspiration att tidningen Tekla hade gett upp under hösten 2008, och att Girls Gone Geek dog när produktions/distributionsbolaget gick omkull och att SuperMarit-adressen inte leder till något arkiv över vad projektet åstadkom, utan till en blogg om städning… Så jag får tyvärr städa lite i mina länkar på denna sida också.

Tar tacksamt emot tips om bra länkar med tjejer-inom-teknik-inspiration.

4 responses to “Lite smolk i glädjebägaren

  1. Hej! Här kommer ett litet exempel på något skoj som händer för geekgirls i Sverige: http://geekgirlmeetup.com/

    // Helena

  2. Tackar! Tillagd i bokmärkeshögen.

  3. Hej Mikael, du har väl inte missat bloggen Lilla Gumman – http://www.lillagumman.se/
    Det är 2 tjejjer som skriver om teknik på ett kul sätt

  4. @MonicaS Självklart har jag inte missat den! Det var det första bokmärket jag la upp för tjejrundan (kolla nere till höger: Bookmärken [sic] från tekniska tjejrundan). Längst ner för jag la till det först.🙂 Har t o m haft den stora äran och det stora nöjet att träffa Johanna Ögren.

Kommentera

