Tecknad virtuell cocooning

Google har öppnat en egen virtuell ”värld” – eller samling rum – som heter lively.com. Naturligtvis måste man ju prova. Det verkar mest förvirrat just nu, och ”shopping”-delen där man kan skaffa nya kläder och tillbehör är kanske inte jättesmutt. Men jag gillar verkligen den tecknade känslan (som påminner lite om mitt favoritspel just nu: Team Fortress 2) och enkelheten i att ta sig runt – man kan t ex peka och dra sin gubbe dit man vill gå. Klienten var liten och enkel att installera. Det är ju mycket populärt att inreda sina små krypin i andra spel och världar – jag har t ex inte sett många som spelar sims som spel, de verkar snarare hålla på att bygga och inreda hela tiden, så där ligger nog Google helt rätt. Själv är jag inte så mycket för att inreda och cocoon:a, så mina rum kommer nog inte att bli så ombonade… Vi får väl se om något blir bra nog att vara värt att vara öppet för allmänheten – i så fall ser ni länk här på bloggen.

Jag har ofta sagt att virtuella världar/dataspel lockar fram en del typiska saker hos människor: först brukar sex&våld komma, i någon ordning och ibland i kombination. Sedan kommer ofta gambling – en dåre och hans pengar går snart skilda vägar. Men sedan kommer ofta mänsklig kreativitet och kultur – innovatörer som försöker uttrycka något med kläder, personligheter, möbler, hus, föremål eller rena konstskapelser. De första rummen jag såg idag innehöll sex (i alla fall i titeln), men jag hoppas och tror att en av livelys styrkor kommer att vara den kreativa sidan. Det ser lovande ut så här långt.

(En liten begreppsförvirring/förklaring: För mig är cocooning mer ett fokus runt det egna – det egna hemmet, den egna virtuella miljön – än det är en brist på social interaktion. Jag säger bara: heminredningsprogram på TV…)

Kommentera

